OCIGOLONTE 2023

    Presentació

    Programa

    Ponents

    Comitès

    Ubicació

    Contacte

  Comparteix a :              

OCIGOLONTE 2023. Conservació i restauració del patrimoni etnològic. Trobada técnica

  Dimecres 1 de març del 2023 / Centre Cultural La Beneficència (València)
  Dijous 2 de març del 2023 / Museu Faller de Gandia
  Divendres 3 de març del 2023 / Campus UPV d'Alcoi

L'etnologia, com a ciència vinculada a la cultura tradicional i popular, atén a totes aquelles manifestacions, creences, coneixements i activitats a través de les quals es generen béns immobles, mobles i immaterials que determinen la identitat d'un poble, comunitat o civilització. Amb la definició contemporània dels béns culturals, que més enllà dels criteris valoratius i temporals relacionats amb l'artístic, antic i històric, consideren el significat intrínsec dels objectes i representacions, el patrimoni etnològic disposa de noves oportunitats de valorització, conservació i divulgació. No obstant això, la realitat cultural i museològica continua disposant, en moltes ocasions, escenaris adversos, desfavorables o, com a menys, complexos per a la gestió dels béns etnològics. La conscienciació social i institucional sobre la importància de la cultura tradicional i popular és la clau per a revertir aquest tipus de situacions, que han de trobar estratègies d'impuls i desenvolupament.

  Presentació

L'etnologia, com a ciència vinculada a la cultura tradicional i popular, atén a totes aquelles manifestacions, creences, coneixements i activitats a través de les quals es generen béns immobles, mobles i immaterials que determinen la identitat d'un poble, comunitat o civilització.

Amb la definició contemporània dels béns culturals, que més enllà dels criteris valoratius i temporals relacionats amb l'artístic, antic i històric, consideren el significat intrínsec dels objectes i representacions, el patrimoni etnològic disposa de noves oportunitats de valorització, conservació i divulgació.

No obstant això, la realitat cultural i museològica continua disposant, en moltes ocasions, escenaris adversos, desfavorables o, com a menys, complexos per a la gestió dels béns etnològics. La conscienciació social i institucional sobre la importància de la cultura tradicional i popular és la clau per a revertir aquest tipus de situacions, que han de trobar estratègies d'impuls i desenvolupament.

  Programa

Matí

  09:00-09:30 h Recepció i lliurament d'acreditacions

  09:30-10:00 h Presentació

 Vídeo (16 min 13 s)

  10:00-10:45 h Ponència "Criteris d'intervenció sobre patrimoni etnològic. Alguns exemples de la col·lecció de L’ETNO"

Isabel Álvarez Pérez

 Vídeo (44 min 25 s)

  10:45-11:30 h Ponència "GORDAILUA: conservar i gestionar conjuntament els patrimonis de Guipúscoa"

Xabier Kerexeta Erro

 Vídeo (1 h 6 min)

  11:30-12:00 h Pausa cafè

  12:00-12:45 h Ponència "Crucificats lleugers novohispans, una fusió de dues cultures"

Rosa María Román Garrido

 Vídeo (51 min 18 s)

  12:45-13:30 h Ponència "El cable herzià: conservació, restauració i exposició d'un equip de telecomunicacions"

Carmen Bachiller Martín, Beatriz Doménech García

 Vídeo (51 min 18 s)

  13:30-15:00 h Dinar

Vesprada

  15:00-15:45 h Ponència "OceanArt Project: Divulgació del coneixement del Patrimoni Cultural i Natural Marí en la infància i joventut"

Victoria Vivancos Ramón, Priscila Lehmann Gravier, Valeria Navarro Moreno

 Vídeo (25 min 13 s)

  15:45-16:30 h Ponència "Jocs d'ahir, jocs de sempre. Recuperant la memòria en 3D"

Agustí Ferrer Clari, Mónica Ibáñez Bartolomé, Pedro López García

 Vídeo (51 min 11 s)

  16:30-17:00 h Taula redona "Patrimonialització i museïtzació del patrimoni etnològic"

Modera: Antoni Colomina Subiela

 Vídeo (51 min 4 s)

  17:00-18:30 h Visita al Museu Valencià d'Etnologia (L'ETNO)

Matí

  09:00 h      Eixida amb autobús: València-Gandia

Desplaçament inclòs en la inscripció de les jornades

  10:30 h      Recepció pel Tio de la Porra, Gandia

  10:30-11:15 h  Ponència "L'associacionisme com a agent dinamitzador del patrimoni cultural immaterial. El cas del Tio de la Porra de Gandia (València)"

Vicent Miñana Escrivá, Cento Carbó Peris

 Vídeo (30 min 51 s)

  11:15-11:45 h Pausa cafè

  11:45-12:00 h Ponència "Les anyades de la seda a València a través de la seua intrahistòria. De la infraestructura a la manufactura vista a través de la pervivència dels seus elements patrimonials"

Vicente Guerola Blay, María Castell Agustí

 Vídeo (35 min 58 s)

  12:00-13:30 h Ponència "El Museu Faller de Gandia i la difusió del patrimoni immaterial"
Visita al Museu Faller de Gandia.

Alberto Bou Pérez, Pau Plana Peris

 Vídeo (8 min 51 s)

  13:30-15:00 h Dinar

Vesprada

  15:00-15:45 h Ponència "Els gegants històrics del Corpus Christi de Xàtiva. Procés de conservació i museïtzació"

Aina Vega Bosch, Antoni Colomina Subiela

 Vídeo (43 min 37 s)

  15:45-16:30 h Ponència "Ninots de cera i cartó. La recuperació del iaio de Vèrnia"

Meritxell Martí Belda, Antoni Colomina Subiela

 Vídeo (35 min 47 s)

  16:30-17:00 h Taula redona "Patrimoni inmaterial"

Modera: Carmen Bachiller Martín

 Vídeo (50 min 49 s)

  17:30-18:30 h Tornada amb autobús: Gandia-València

Desplaçament inclòs en la inscripció de les jornades.

Matí

  09:00-10:15 h Eixida amb autobús: València-Alcoi

Desplaçament inclòs en la inscripció de les jornades.

  10:15-10:30 h Benvinguda al Campus d'Alcoi, UPV

 Vídeo (3 min 59 s)

  10:30-11:15 h Ponència "Els joguets a pedals de la factoria Sauquillo. Restauració d'un cotxe i un avió del Museu del Joguet de la Universitat Politècnica de València"

Mar Ferri Boix, Beatriz Doménech García

 Vídeo (38 min 37 s)

  11:15-11:45 h Pausa cafè

  11:45-12:30 h Ponència "La catalogació com a estratègia de revaloració del patrimoni informàtic"

Denise Echegaray Alí

 Vídeo (41 min 42 s)

  12:30-14:00 h Visita al Museu Alcoià de la Festa

  14:00-15:30 h Comida

Vesprada

  15:30-16:15 h Ponència "Aproximació a la restauració de la indumentària antiga de la Patum de Berga"

Elisabet Cerdà i Durá

 Vídeo (48 min 0 s)

  16:15-17:00 h Ponència "La recuperació del patrimoni industrial i dels instruments de la didàctica de l'antiga seu de l'Escola Industrial d'Alcoi: la conservació i restauració de mostraris"

Issac Montava Belda, Beatriz Doménech García

 Vídeo (47 min 1 s)

  17:30-19:00 h Tornada amb autobús: Alcoi-València

Desplaçament inclòs en la inscripció de les jornades.

  Ponents

Isabel Álvarez Pérez

Restauradora de L’ETNO
Graduada en Conservació i Restauració (Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Galícia) y Llicenciada en Geografia i Història (Universidade de Santiago de Compostela) amb l’especialitat de Museologia
Museu Valencià d’Etnologia (L’ETNO)

   isabel.alvarez@dival.es

Restauradora a L’ETNO, Museu Valencià d’Etnologia, des de l'any 2018 i, anteriorment, restauradora a l'IVAM des de l'any 2000. Aquests dos vessants de la conservació-restauració tan diferents comparteixen una característica comuna: l'heterogeneïtat dels béns patrimonials i els seus materials compositius, que m’ofereixen l'oportunitat de conèixer i aprendre el seu comportament per a treballar-ne en la conservació.

Carmen Bachiller

Directora del Museu d'Història de la Telecomunicació Vicente Miralles Segarra, de la UPV
Doctora en Telecomunicacions (UPV, 2010)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   mabacmar@dcom.upv.es

Va treballar de 1997 a 2001 a l'empresa ETRA I+D com a enginyera de projectes en recerca i desenvolupament de sistemes de control de trànsit automàtic, gestió de transport públic i sistemes d'informació amb tecnologia de telecomunicacions. En 2001 es va incorporar al Departament de Comunicacions de la UPV com a professora col·laboradora, és professora titular d'universitat des de 2011, on imparteix teoria de l'electromagnetisme. Ha participat en diversos projectes d'investigació, projectes d'innovació docent i estudis del patrimoni tecnològic. Les seues activitats d'investigació actuals inclouen mètodes modals per a anàlisi electromagnètica, optimació i disseny d'estructures passives de microones, anàlisi i disseny de línies i circuits integrats en substrat, efectes de potència en sistemes passius de guia d'ona, reconfiguració de dispositius amb cristall líquid i fabricació 3D. És coautora de 35 articles d'investigació i una patent. És la responsable de la creació del Museu d'Història de la Telecomunicació Vicente Miralles Segarra de la UPV i l’actual directora, a més d’haver assessorat uns altres museus referent a patrimoni tecnològic de telecomunicació.

Alberto Bou Pérez

Tècnic de projectes
Llicenciat en Història de l'Art, especialitat Museografia i Museologia.
Museu Faller de Gandia

   documentacio@museufaller.org

Autor del llibre Alzira en blanco y negro (Ed: Tívoli) i de diversos articles relacionats amb la festa de les falles. Primer premi Universitat Fundació Bancaixa. Universitat Politècnica de València com a tutor del treball Las fallas, Patrimonio Cultural Inmaterial. Ha treballat com a professor de geografia, història i art, també de llengua i literatura valenciana en secundària i batxillerat, encara que la seua tasca principal s'ha centrat en l'estructuració del projecte del Museu Faller de Gandia. Ha sigut el responsable de crear el projecte museogràfic i museològic, que va ser el primer museu de la festa de les falles reconegut institucionalment en 2012. És el responsable del museu i de l'arxiu de la Federació de Falles de Gandia. Autor del dossier per a adherir les falles de Gandia a la candidatura presentada per a ser reconegudes com a Festa Patrimoni Immaterial de la Humanitat UNESCO en 2016.

Cento Carbó Peris

Director artístic

Associació Cultural El Tio de la Porra

   centocarbo@gmail.com

Músic, redactor publicitari i educoartista. Format en música (ESMUC), pedagogia sistèmica i coaching (UB), teatre sensorial (Teatro de los Sentidos), apoderament personal i professional (Carlos González / Grundkraft), educació disruptiva (Pedagogías Invisibles), emprenedoria digital (StanOut Program / Raimon Samso) i en creativitat relacional i comunicació (Cetebreu). Creador i impulsor del projecte DEFORM4’T que uneix l'art, dones-educació i desenvolupament professional. Ha treballat amb col·lectius de risc a través de projectes de desenvolupament cultural comunitari (Comusitària, Musicop SCCL). Ha treballat com a director de la banda del Tio de la Porra, personatge típic de la ciutat de Gandia, responsable d'anunciar cada any, especialment als escolars, l'inici de les festes patronals.

María Castell Agustí

Professora Titular d'Universitat
Doctora en Belles Arts (UPV)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   mcastell@crbc.upv.es

Especialista en l'estudi de suports tèxtils en l'àmbit de la pintura valenciana des de l'edat mitjana fins a mitjan segle XX. Ha publicat diferents monografies i articles d'investigació i ha tret a la llum una gran part del seu treball des del vessant tècnic, científic i històric. Ha participat i dirigit projectes d'investigació en matèria de pintura de cavallet des del punt de vista de la seua conservació i restauració. Les seues contribucions fonamentals s'han centrat en la investigació dels suports tèxtils, de pintures cremades i en els tractaments de llenços de gran format, a través de la introducció de nous sistemes i mètodes de fixació i tibament de les obres. És especialista en l'estudi tècnic dels mestres del neoclassicisme valencià, especialment en la figura de José Vergara, fundador de la Reial Acadèmia de Sant Carles.

Elisabet Cerdà i Durà

Conservadora-restauradora del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa
Llicenciada en Belles Arts en l'especialitat de Conservació-Restauració (Universitat de Barcelona, 1996)
Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa

   restaura@cdmt.cat

Postgrau de 3 anys en Conservació-Restauració Tèxtil a The Textile Conservation Centre (TCC) de Hampton Court, Courtauld Institute of Art, adscrit a la Universitat de Londres en 1999. Des de setembre de 2008 fins a l'actualitat contractada de personal laboral fix com a restauradora de teixit del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa per concurs oposició. Durant aquests anys ha restaurat peces de diversa tipologia que provenen tant d'institucions públiques com privades i especialment ha format part de l'equip de restauració en la intervenció de les tombes reials de Santes Creus. Des de 2016 forma part de la Comissió de Conservació de la Diputació de Barcelona i ha realitzat formació en restauració de teixit a diversos alumnes de l'Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya i de Belles Arts.

Antoni Colomina Subiela

Director de l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la UPV
Doctor en Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   ancosu@upv.es

Professor del Dep. de Conservació i Restauració de Béns Culturals, investigador de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni i director de l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València. Les seues línies d'acció i investigació se centren en els processos de neteja de superfícies pictòriques, les indústries creatives al servei de la festa i els seus valors específics com a patrimoni immaterial i la intervenció curativa i restauració de l'escultura en suport orgànic i l'art contemporani.

Beatriz Doménech García

Conservadora-restauradora de l'Àrea de Fons d'Art de la UPV
Doctora en Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV, 2022)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   beadomga@bbaa.upv.es

En els últims anys ha participat activament en un gran nombre de projectes de conservació i restauració en col·laboració amb l'Institut de Restauració del Patrimoni (IRP) de la UPV, així com en congressos i seminaris d'àmbit nacional i internacional. Les seues investigacions se centren en la reintegració cromàtica en pintura de cavallet, i ha aportat, a través d'articles i ponències, diferents estudis relacionats especialment amb les fonts d'il·luminació i la interferència que generen en els processos de reintegració.

Karla Denise Echegaray Alí

Conservadora del Museu d'Informàtica de la UPV
Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV, 2019)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   karecal@bbaa.upv.es

Estudiant del Màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals a la mateixa universitat. Actualment responsable de l'exposició permanent del Museu d’Informàtica de la UPV.

Agustín Ferrer Clari

Director del Museu Municipal d'Alzira-(MUMA)
Llicenciat en Geografia i Història en l'especialitat Arqueologia (UV, 1983)
Museu Municipal d’Alzira (MUMA)

   agusti.ferrer@alzira.es

Des de 1987 és arqueòleg municipal i director del Museu Municipal d'Alzira i des de 1990 funcionari de carrera. El 30 de desembre de 2016 fou guardonat amb la insígnia d'Or de la Ciutat d'Alzira. Va ser director de l'Escola Taller La Vila d'Alzira entre 1988 i 1991, ha portat avant les excavacions arqueològiques en diferents punts de la Vila i ha recuperat diversos trams de la muralla, les restes de la Casa Reial, així com coordinà el desplaçament al seu lloc original dels Casalicis. Quant a la Murta, va dirigir les excavacions de les ruïnes del monestir, com també participar en la redacció del Pla Director i a recuperar el Pou de Neu, l'Ermita de Santa Marta, l'aqüeducte i els murs de l'església del monestir, entre altres projectes. En l'actualitat treballa per la recuperació i posada en valor de la Torre dels Coloms i de la Casa Reial. Va posar en marxa el Museu Municipal d'Alzira, de primer a l'antiga Escola Pia en els anys 1979 i 1991. En 2008 es traslladà a l'antiga Casa de l'Empenyorament, ja com el MUMA. A tot això cal afegir la seua participació en nombroses exposicions, estudis, publicacions, conferències i informes tècnics.

Mar Ferri Boix

Conservadora-restauradora de l'Àrea de Fons d'Art de la UPV
Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   maferboi@bbaa.upv.es

Actualment continua els seus estudis amb el Màster universitari Conservació i Restauració de Béns Culturals de la UPV. Ha realitzat pràctiques durant la intervenció d'un retaule barroc a Guadalajara, així com al Laboratori de Restauració Tèxtil de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la UPV. Des de 2021 porta a terme pràctiques en el Fons d’Art i Patrimoni, en què exerceix labors de conservació, gestió i difusió del patrimoni cultural de la UPV. Paral·lelament als seus estudis, ha assistit a cursos especialitzats en matèria de restauració de tèxtils i pintura cavallet.

Vicente Guerola Blay

Professor Titular d'Universitat
Doctor en Belles Arts (UPV)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   vguerola@crbc.upv.es

Especialista en ceràmica i pintura valenciana entre els segles XVII i XIX. Ha publicat diferents monografies i articles d'investigació sobre el patrimoni historicoartístic valencià. En matèria de conservació i restauració ha participat i dirigit projectes d'intervenció en conjunts com ara la Reial Basílica dels Desemparats de València o en el cicle pictòric de la galeria daurada del Palau Ducal de Gandia. Pioner en l'aplicació de la tècnica del TAC aplicat a l'anàlisi, exploració i diagnòstic d'obres d'art, amb publicacions d'àmbit internacional en aquesta matèria. Una de les seues principals aportacions en matèria d'investigació es refereix al tractament de llacunes i pèrdues en pintura i els seus sistemes de reintegració formal i cromàtica. Recentment ha dirigit com a gestor de projectes un projecte europeu en matèria de cultura festiva finançat per la Unió Europea.

Mónica Ibáñez Bartolomé

Ajudant de museu i restauradora del MUMA
Llicenciada en Belles Arts en l'especialitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV)
Museu Municipal d’Alzira (MUMA)

   monica.ibanez@alzira.es

Ha intervingut en nombroses tasques de recuperació del patrimoni, tant en la geografia valenciana: restauració de l'Aurora de Bellreguard d'Ignacio Pinazo Martínez, com fora d'aquesta: murals dels Reales Alcázares (Sevilla), entre d’altres. En 2010 guanya per concurs oposició la plaça d'ajudant de museu al Museu Municipal d'Alzira (MUMA), on desenvolupa tasques de restauració, docència amb becaris o projectes museològics, entre d’altres. Ha participat en diferents jornades i congressos a València, Madrid i Sevilla, on ha impartit conferències sobre la conservació del patrimoni. Actualment doctoranda del Programa de Doctorat de la UPV amb el treball de recerca destinat a tesi doctoral: “TEODORO ANDREU SENTAMANS (1870-1935). Catalogación razonada y estudio analítico de su producción artística”. Directors: J. Bernal (UPV) i C. Roldán (UV).

Xabier Kerexeta Erro

Tècnic Superior d'Etnografia
Llicenciat en Història i Etnografia (Universitat de Deusto)
Gordailua, Diputació Foral de Guipúscoa

   xkerexeta@gipuzkoa.eus

Treballador de Gordailua des de 2017, començà a treballar en la gestió, conservació i difusió del patrimoni etnogràfic de la Diputació en 1987. Llicenciat en Història, també ha treballat al Museu Zumalakarregi i altres recursos museogràfics, especialment al donostiarra Museu San Telmo, sempre en tasques lligades a la posada en valor del patrimoni històric, artístic i etnogràfic material i immaterial. Des de Gordailua continua col·laborant en projectes transfronterers pirinencs que unifiquen història, etnografia i art.

Priscila Lehmann Gravier

Tècnica Superior d'Investigació a l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV
Conservadora i Restauradora de Béns Culturals
Universitat Politècnica de València (UPV)

   prilehgr@upv.es

Ha desenvolupat la seua carrera en diferents institucions com ara l'Àrea del Fons d'Art i Patrimoni de la UPV, l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni i Bombas Gens Centre d’Art. Actualment exerceix com a Tècnica Superior d'Investigació a Ocean ART Project, un projecte de Càtedra UNESCO Fòrum Universitat Patrimoni Cultural (IRP, UPV) per a la divulgació del patrimoni cultural i natural marí en la infància i joventut.

Pedro López García

Tècnic de digitalització de patrimoni de l'equip de RIBERANA
Tècnic superior en 3D, animació, videojocs i entorns interactius (Florida Universitària)
RIBERANA – Repositori digital de patrimoni de la Ribera Alta

   digitalitzacio.manra@gmail.com

Màster en creació independent de videojocs. Finalista de PlayStation Talents junt amb l'estudi World Domination Project. Seleccionat per Sony España per al programa PlayStation Games Camp, desenvolupant el videojoc de realitat virtual Anyone’s Diary.

Meritxell Martí Belda

Conservadora-restauradora de l'Àrea de Fons d'Art de la UPV
Graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   mmartibelda@gmail.com

Estudiant de Màster en Gestió Cultural per la Universitat Politècnica de València (UPV). Ha realitzat pràctiques de conservació i restauració a l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni i a l'Àrea de Fons d'Art i Patrimoni de la UPV i ha participat com a voluntària en la Càtedra UNESCO Fòrum Universitat i Patrimoni Cultural. Actualment, compagina els estudis amb unes pràctiques de gestió cultural a l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni, on aporta assistència tècnica al Comitè Nacional d'Organització de la 20a Conferència ICOM-CC.

Vicent Miñana Escrivá

President

Associació Cultural El Tio de la Porra

   minyana@hotmail.com

Ment inquieta i apassionada amb ganes d'afrontar nous projectes. Amb interès en la història i tradicions, sent la creació, juntament amb altres membres participants i actius del Tio de la Porra de Gandia, una meta a aconseguir, però, sobretot, que siga una meta molt participativa. Responsable de seguretat a Vicky Foods, on combina la seua formació en electrònica i informàtica amb la seguretat.

Isaac Montava Belda

Responsable del Museu Campus UPV Alcoi
Doctor en Arquitectura (Universitat d’Alacant)
Universitat Politècnica de València (UPV)

   ismonbel@mcm.upv.es

Ha exercit com a arquitecte des de 2006 fins a 2021 especialitzat en rehabilitació del patrimoni i càlcul d'estructures d'edificació. Actualment és professor ajudant doctor del campus UPV d'Alcoi al Departament de Mecànica dels Medis Continus i Teoria de les Estructures i responsable del Museu Campus UPV Alcoi. La seua línia d'investigació es relaciona amb la caracterització acústica i mecànica de nous materials de construcció sostenibles i amb el comportament plàstic d'estructures de formigó armat amb perfils metàl·lics encastats.

Valeria Navarro Moreno

Tècnica Superior d'Investigació a l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV
Conservadora i Restauradora de Béns Culturals
Universitat Politècnica de València (UPV)

   vanamo@bbaa.upv.es

Ha sigut becada en diversos projectes duts a terme al Fons d'Art i Patrimoni de la Universitat Politècnica de València. Actualment exerceix com a tècnica superior en el projecte d'investigació Ocean ART Project, que pertany a la Càtedra UNESCO Fòrum Universitat i Patrimoni Cultural de la UPV.

Mª Pau Plana Peris

Tècnica en Animació Sociocultural

   pauplana@hotmail.es

Autora del llibre Pintant lo blanc, adaptat als més menuts, on mitjançant el dibuix i la lectura descobreixen de primera mà el clàssic d'un valencià universal (Joanot Martorell). Amb la seua formació va estar encarregada del Casal Jove de Barx gestionat per l'ajuntament de la localitat i de les activitats socioculturals del Centre Cultural del Real de Gandia. Des de 2010 és la responsable de realitzar les visites guiades i adaptades a diferents col·lectius i franges d'edats al Museu Faller de Gandia. Ha sigut l'autora de les unitats didàctiques i activitats que estructuren la formació educativa del museu en els diversos tallers i visites guiades que es realitzen. Coordinadora i autora de diversos projectes, com ara el joc de les falles, el dossier per a fer la festa de les falles de Gandia Interès Turístic Nacional o la Q de qualitat museística.

Rosa María Román Garrido

Tècnica Superior en Restauració
Llicenciada en Belles Arts en l'especialitat de Conservació i Restauració de Béns Culturals (UPV, 1992)
Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i), GVA

   rosi.roman@ivcri.gva.es

Entre 1993 i 1995 va obtenir diferents beques per a diverses institucions governamentals. En el període de 1996 a 2006 treballà per a la Generalitat Valenciana al Centre Tècnic de Restauració, situat al Museu de Belles Arts de València. A partir de 2007 va entrar a formar part de la plantilla de l’IVCR+i, com a tècnica superior en restauració i conservació, al Departament de Pintura de cavallet i escultura policromada. Forma part d'un projecte I+D d'investigació del ministeri, (HAR2016-75827-R) relacionat amb el TC aplicat a escultures. En 2017 formà part del comitè d'organització de les I Jornades Internacionals d'Escultura Lleugera a València. Complementa la seua labor de tècnica de restauració amb participar en congressos i impartir conferències convidada per institucions de diferents països, com ara Itàlia, Portugal i el Perú.

Aina Vega Bosch

Conservadora-restauradora de Béns Culturals

   aivebos@bbaa.upv.es

Investigadora predoctoral especialitzada en nous mètodes per a la neteja sostenible de béns culturals, amb més de 5 anys d'experiència com a conservadora-restauradora de pintura i patrimoni etnològic. Ha participat en projectes de restauració com a becària de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni (UPV) junt amb el Museu del Corpus Christi (Xàtiva), el Museu de l'Artista Faller (València) i el Museu Internacional de Titelles (Albaida). Actualment exerceix com a conservadora-restauradora independent i ha intervingut en col·leccions privades entre la Xina i Espanya.

Victoria Vivancos Ramón

Directora de Càtedra UNESCO Fòrum Universitat i Patrimoni Cultural
Catedràtica d'Universitat
Universitat Politècnica de València (UPV)

   vvivanco@crbc.upv.es

Ha dirigit i participat en nombrosos projectes d'investigació, especialista en conservació i restauració de pintura sobre taula i retaules i conservació preventiva. Va ser vicerectora d'Alumnat i Cultura de la UPV, durant vuit anys, i secretària executiva de la comissió sectorial d'assumptes estudiantils, de la Conferència de Rectors de les universitats públiques espanyoles, CRUE.

Isabel
Álvarez Pérez

Carmen
Bachiller

Alberto
Bou Pérez

Cento
Carbó Peris

María
Castell Agustí

Elisabet
Cerdà i Durà

Antoni
Colomina Subiela

Beatriz
Doménech García

Karla Denise
Echegaray Alí

Agustín
Ferrer Clari

Mar
Ferri Boix

Vicente
Guerola Blay

Mónica
Ibáñez Bartolomé

Xabier
Kerexeta Erro

Priscila
Lehmann Gravier

Pedro
López García

Meritxell
Martí Belda

Vicent
Miñana Escrivá

Isaac
Montava Belda

Valeria
Navarro Moreno

Mª Pau
Plana Peris

Rosa María
Román Garrido

Aina
Vega Bosch

Victoria
Vivancos Ramón

  Comitès

Comitè organitzador

Antoni Colomina Subiela
Universitat Politècnica de València

Beatriz Doménech García
Universitat Politècnica de València

Mónica Espí Pastor
Universitat Politècnica de València

María Victoria Vivancos Ramón
Universitat Politècnica de València

Isabel Alvárez Pérez
Museu Valencià d’Etnologia

Alberto Bou Pérez
Museu Faller de Gandia

Comitè científic

Alberto Bou Pérez
Museu Faller de Gandia

Alejandro Lagarda Pérez
Associació d’Estudis Fallers

Ana Bailão
Universidade de Lisboa, Portugal

Antoni Colomina Subiela
Universitat Politècnica de València

Carmen Bermúdez Sánchez
Universidad de Granada

Francesca Tonini
Università degli Studi di Urbino Carlo Bo, Italia
Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Italia

Gil-Manuel Hernández Martí
Museus de Cultura Festiva de l'Ajuntament de València

Jesús Peris Llorca
Universitat de València

Mónica Ibáñez Bartolomé
Museu Municipal d'Alzira – MUMA

Ricard Ramón Camps
Universitat de València

Rosa María Román Garrido
Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació

Sara Colinas Vallejo
Asociación Recuore

Teresa Peluso
Artes restauro e servizi per l'arte, Napoli, Italia

Vicente Guerola Blay
Instituto de Restauración del Patrimonio
Universitat Politècnica de València

Tono Herrero Giménez
Museu Valencià d’Etnologia

  Ubicació

  Contacte

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA
Àrea de Fons d'Art i Patrimoni
Edifici 3A, Rectorat Nord, planta baixa
Camí de Vera, s/n
46022 València

Correu electrònic: ocigolonte@upv.es
Telèfon: +34 96 387 90 98

Organitzadors

CULTURA UPV

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA

Edifici 3A Rectorat Nord   Camí de Vera s/n   46022 VALÈNCIA



Acció Cultural:
cultura@upv.es                                  +34 96 387 70 95      

Suggeriments, queixes i felicitacions


Fons d'Art i Patrimoni:
farteupv@upv.es       +34 96 387 90 98