La Sala Ribalta del Museu de Belles Arts de València acull fins a
octubre una selecció de la col·lecció de rèpliques d'estàtues clàssiques de la
Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Carles i la
Facultat de Belles Arts de
la Universitat Politècnica de València (UPV).
Aquesta exposició és un dels actes finals amb els quals la UPV ha celebrat al
llarg d'aquest curs el seu 50 aniversari i amb ella es vol posar en valor el
patrimoni compartit entre la Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Carles i la
Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València que
vincula a totes dues institucions en la seua labor docent i en l'estudi i la
conservació del patrimoni artístic.
La mostra subratlla el compromís entre la Facultat i el
Museu de Belles Arts de València
per a acostar de nou als seus estudiants a la col·lecció i
les sales d'aquesta important pinacoteca valenciana, amb accions que
traslladaran l'activitat a les aules a les instal·lacions del museu a principis
del pròxim curs. Les tres institucions, Museu, Acadèmia i Facultat,
comparteixen nom i una mateixa història, amb més de dos segles, lligada a la
formació artística a la ciutat de València.
Les col·leccions estatuàries d'algeps (del llatí gypsum) van ser
una ferramenta clau en els sistemes d'ensenyament artístic a Europa entre
els segles XVI i XVIII. L'inusitat gust per la temàtica clàssica d'aquella
època va impulsar la reproducció d'escultures fonamentals del període
greco-romà, gòtic, renaixentista o barroc tant en marbre, per la tècnica de
punts, com en algeps, per mitjà de la tècnica del buidatge a través de
motles rígids. Es tracta de rèpliques destinades al col·leccionisme i,
especialment, a la formació de joves artistes.
En aquesta mostra s'exposen 18 de les 42 peces que conformen la col·lecció
estatuària d'algeps de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles
(inventariada entre 1773 i 1821), cedida a la Facultat de Belles Arts de la UPV
en la dècada de 1970. Un patrimoni escultòric de gran valor històric compost per
còpies fidedignes realitzades als tallers de la Reial Acadèmia de Belles Arts de
Sant Ferran de Madrid o adquirides a l'estranger, i que més de dos segles
després encara continuen en actiu a les aules i que permeten el desenvolupament
de línies d'investigació noves sobre l'estudi dels materials i els tractaments
conservatius més adequats per a la seua salvaguarda.